Własny event czy sponsoring wydarzenia? Sprawdź różnice i podejmij dobrą decyzję

Data wpisu: 04.10.2019

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Właściciel dobrze prosperującego przedsiębiorca chce coś zmienić w dotychczasowej strategii marketingowej. Czuje, że to dobry moment, aby jego marka wypłynęła na nieco szersze wody, dlatego szuka czegoś „ekstra”, co podbuduje pozycję firmy w branży. Szybka analiza budżetu wykazuje, że przedsiębiorstwo może sobie pozwolić na zorganizowanie całkiem niezłego eventu firmowego lub zainwestować w sponsoring czyjegoś wydarzenia. Która opcja jest lepsza? Aby móc podjąć świadomą decyzję trzeba znać zalety i wady obu rozwiązań. Wymieniamy je w naszym poradniku.

Własny event: wysiłek, który może się bardzo opłacić

Zorganizowanie własnego eventu jest podstawowym elementem realizowania strategii event marketingu. Mamy tutaj do czynienia z wymagającym przedsięwzięciem, zwłaszcza jeśli planowana jest duża impreza, która ma podbudować wizerunek marki i wypromować ją w gronie kluczowych klientów.

Własny event zawsze organizuje się w konkretnym celu. Marka musi osiągnąć wymierne korzyści, stąd bardzo ważne jest, aby wyartykułować te oczekiwania jeszcze przed rozpoczęciem przygotowań. Dzięki temu można łatwiej podjąć decyzję odnośnie do rodzaju imprezy, jej skali, a co za tym idzie określić budżet wydarzenia.

Zalety własnego eventu:

  • Właściciel marki ma wyłączny wpływ na charakter i program wydarzenia;
  • Event można ściśle dopasować pod kątem oczekiwanych korzyści z jego organizacji;
  • Bardzo duże wsparcie wizerunkowe dla marki;
  • Prestiż;

Wady własnego eventu:

  • Wysoki koszt organizacji;
  • Skomplikowana logistyka;
  • Nieudana impreza będzie mocno rzutować na wizerunek marki;

Sponsoring, czyli mniej problemów na głowie

Sponsoring także wpisuje się w szeroko rozumianą strategię event marketingu, choć pamiętajmy, że nie musimy się ograniczać tylko do sponsorowania wydarzeń – mogą to być także ludzie, instytucje, miejsca czy dowolny inny podmiot.

Wiele firm szukających dla siebie ciekawych narzędzi promocji decyduje się na sponsoring, dzięki czemu mogą zaistnieć w grupie docelowej marki, jednocześnie zdejmując ze swoich barków wszystkie problemy związane z organizacją wydarzenia. Nie ma jednak nic za darmo: sponsoring to kosztowna forma marketingu, w dodatku nigdy nie jest tak, że cały splendor wizerunkowy spływa na sponsora (zwłaszcza, jeśli nie jest to sponsor tytularny).

Zalety sponsoringu:

  • Nie trzeba się martwić organizacją wydarzenia;
  • Możliwość wybrania imprezy, która doskonale wpisuje się w filozofię marki;
  • Jeśli wydarzenie okaże się sukcesem, marka sponsora bardzo na tym skorzysta;

Wady sponsoringu:

  • Nie mamy dużego wpływu na kwestie organizacyjne;
  • Ryzyko różnych wpadek, które negatywnie odbiją się na wizerunku sponsora (np. pożar, problemy techniczne i odwołanie imprezy etc.);
  • Ekspozycja marki może być niedostateczna, przez co korzyści wizerunkowe będą znikome;

Nasze doświadczenie pokazuje, że większość przedsiębiorców mających taki dylemat kieruje się wyłącznie kryterium kosztów, co jednak nie do końca się sprawdza. Warto przeprowadzić głębszą analizę i postawić na takie rozwiązanie, które potencjalnie będzie najkorzystniejsze dla marki pod kątem wizerunkowym, a nie finansowym.

Autor wpisu: Soluma Event, Sara Błaszczyk

Wszystkie działy